![]() |
CSE.UOI :: MYY302 -- Διακριτά Μαθηματικά 2Ακαδημαϊκό Έτος 2019 -- 2020 |
[Γενικές Πληροφορίες][Περιγραφή][Ανακοινώσεις][Ημερολόγιο][Χρήσιμο Υλικό]
Διδάσκων: | Σπύρος Κοντογιάννης |
Email -- URL -- Voice: |
![]() |
URL Μαθήματος: | http://www.cse.uoi.gr/~kontog/courses/Discrete-Math-2/ |
Ώρες Διαλέξεων: | Κάθε Τετάρτη 18:00--20:00 και κάθε Παρασκευή 09:00--12:00 |
Χώρος Διαλέξεων: | Τεταρτη: ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ, Παρασκευή: ΑΙΘΟΥΣΑ Ι5 |
Επικουρικό Έργο: | Γιάννης Γεωργιάδης, γραφείο Γ1 στον τρίτο όροφο του κτιρίου της Πληροφορικής -- (igeorgiadis@cse.uoi.gr) |
Ώρες Επικοινωνίας: |
[Γενικές Πληροφορίες][Περιγραφή][Ανακοινώσεις][Ημερολόγιο][Χρήσιμο Υλικό]
Ο κλάδος των Διακριτών Μαθηματικών αφορά τη μελέτη μαθηματικών δομών που από τη φύση τους είναι διακεκριμένες (διακριτές) παρά συνεχείς. Σε αντίθεση π.χ. με τους πραγματικούς αριθμούς, που ποικίλουν με "ομοιόμορφο" τρόπο μεταξύ τους, τα αντικείμενα που μελετώνται, όπως οι ακέραιοι αριθμοί, τα γραφήματα, οι προτάσεις της Μαθηματικής Λογικής, κ.λπ., έχουν διαφορετικές, καλά διαχωρισμένες τιμές. Τα διακεκριμένα αντικείμενα πολλές φορές μπορούν να απαριθμηθούν μέσω της αντιστοίχισής τους σε φυσικούς αριθμούς. Πιο αυστηρά, τα Διακριτά Μαθηματικά είναι ο κλάδος των Μαθηματικών που αφορά τη μελέτη πεπερασμένων συνόλων και αριθμήσιμα άπειρων συνόλων (που έχουν δηλαδή την ίδια πληθικότητα με το σύνολο των φυσικών αριθμών, όπως π.χ. το σύνολο των ρητών αριθμών, αλλά όχι το σύνολο των πραγματικών αριθμών).
Η έρευνα στα Διακριτά Μαθηματικά έχει αυξηθεί σημαντικά από τα μισά του 20ού αιώνα, εν μέρει και λόγω της εμφάνισης των ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι οποίοι από τη φύση τους εκτελούν διακεκριμένα βήματα (εντολές) και διαχειρίζονται πληροφορία που είναι αποθηκευμένη σε ψηφιακή μορφή. Έννοιες και συμβολισμοί των Διακριτών Μαθηματικών είναι ιδιαίτερα χρήσιμοι για τη μελέτη και αυστηρή περιγραφή αντικειμένων και προβλημάτων που συναντάμε σε διάφορους κλάδους της Πληροφορικής, όπως η Σχεδίαση και Ανάλυση Αλγορίθμων και Δομών Δεδομένων, οι Γλώσσες Προγραμματισμού, η Κρυπτογραφία, η Άνάπτυξη Λογισμικού, οι Βάσεις Δεδομένων, τα Δίκτυα, κ.λπ. Παρά το γεγονός ότι βασικό αντικείμενο είναι η μελέτη διακριτών δομών, αναλυτικές μέθοδοι των Μαθηματικών, όπως π.χ. οι γεννήτριες συναρτήσεις, χρησιμοποιούνται επίσης ως εργαλεία των Διακριτών Μαθηματικών.
Το μάθημα ΜΥΥ302 -- ΔΙΑΚΡΙΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ 2 αποτελεί συνέχεια του μαθήματος ΜΥΥ204 -- ΔΙΑΚΡΙΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ 1. Οι ενότητες που θα καλυφθούν είναι οι εξής:
1. Μαθηματική Λογική: Πρωτοβάθμια Κατηγορηματική
Λογική.
ΠΗΓΕΣ: HUNTER, Chapter 1 --
ROSEN-8, Chapter 1 --
EPP, Chapter 1
-- Κοντογιάννης, Σημειώσεις.
2. Αναδρομικές Σχέσεις και Αναδρομικά Ορισμένες
Διακριτές Δομές.
ΠΗΓΕΣ: HUNTER,
Chapter 3 -- ROSEN-8, Chapters
5+8 -- EPP,
Chapter
8.
3. Γεννήτριες Συναρτήσεις: Βασικοί Ορισμοί. Τεχνικές Ανάλυσης. Επίλυση
Αναδρομικών Σχέσεων. Μέτρηση Διακριτών Δομών με Γεννήτριες.
ΠΗΓΕΣ: ROSEN-8, Chapter
8 -- GKP,
Chapter
7 -- MN, Chapter 12.
4. Εισαγωγή στη Θεωρία Αριθμών.
ΠΗΓΕΣ: ROSEN-8, Chapter
4 -- EPP, Chapter 3
-- GKP, Chapter 4.
5. Εισαγωγή στη Θεωρία Γραφημάτων: Βασικοί Ορισμοί.
Υπογραφήματα. Ακολουθίες βαθμών. Μορφισμοί γραφημάτων. Συνδεσιμότητα. Γραφήματα
Euler - Hamilton. Επιπεδότητα.
Δένδρα.
ΠΗΓΕΣ: HUNTER,
Chapter 3
-- ROSEN-8, Chapters 10,11 -- EPP, Chapter 11
-- Κοντογιάννης, Σημειώσεις.
6. Εφαρμογές των ΔΜ στην Πληροφορική.
ΠΗΓΕΣ:
HUNTER, Chapter 3
-- ROSEN-8, Chapter
4.
τότε ο τελικός βαθμός του μαθήματος υπολογίζεται ως εξής:
ΤΕΛΙΚΟΣ ΒΑΘΜΟΣ = ΒΓΕ + [0.2 * ΒΠΡ + 0.05 * ΒΠΑ]* δ(ΒΓΕ >= 3.5)
[Γενικές Πληροφορίες][Περιγραφή][Ανακοινώσεις][Ημερολόγιο][Χρήσιμο Υλικό]
07/09/2020:
Για τις ανάγκες της επικείμενης εξ αποστάσεως εξέτασης
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ του ΜΥY302, η οποία είναι προγραμματισμένη για τις
18 Σεπτεμβρίου 2020 στις
09:00-12:00, δημιουργήθηκαν στο
MS TEAMS οι πιστοποιημένες αίθουσες εξέτασης. Ήδη έχουν
προστεθεί στις αίθουσες αυτές οι φοιτητές / φοιτήτριες που:
(ι) εμφανίζονται στη λίστα φοιτητών/φοιτητριών προς εξέταση στο Ηλεκτρονικό Φοιτητολόγιο.
(ιι) έχουν ήδη ιδρυματικό λογαριασμό email (cs...@uoi.gr) και μπορούν να ταυτοποιηθούν (άρα και να συμμετάσχουν στην
εξ αποστάσεως εξέταση).
Οι φοιτητές με τα εξής ΑΜ:
1424, 1438, 1538, 1583, 1640, 1724, 1884, 1937, 2034, 2062, 2088, 2092, 2107,
2123, 2186, 2212, 2268, 2290, 2412, 2429, 2450, 2524, 2531, 2536, 2540, 2551,
2555, 2579, 2610, 2618, 2637, 2696, 2859, 2874, 2907, 2918, 2927, 2942, 2957,
2984, 3001, 3097, 3131, 3135, 3171, 3228, 3328, 3376, 4000, 4002, 4003, 4032,
4079, 4102, 4273, 4406, 4498, 4545, 4563, 4625
παρ' ότι περιλαμβάνονται στη λίστα προς εξέταση φοιτητών του μαθήματος, δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστούν μέσω του ιδρυματικού τους λογαριασμού, και ως εκ τούτου
δε συμπεριλήφθηκαν στους συμμετέχοντες στην εξέταση. Αν πάντως κάποιος
/ κάποια θεωρεί ότι θα έπρεπε να συμμετάσχει στην εξέταση, θα πρέπει να έρθει ΑΜΕΣΑ σε επικοινωνία με τον διδάσκοντα (στέλνοντας μήνυμα στο kontog@uoi.gr), προκειμένου να εξακριβωθεί ότι πράγματι δικαιούται να συμμετάσχει στην εξέταση και να συμπεριληφθεί στην
εξ αποστάσεως εξέταση του Σεπτεμβρίου.
Ο συγκεκριμένος έλεγχος και η προσθήκη (εφόσον πληρούνται οι δυο
προαναφερθείσες προϋποθέσεις συμμετοχής) στην κατάλληλη αίθουσα θα πρέπει
οπωσδήποτε να έχει ολοκληρωθεί ΠΡΙΝ την ημέρα εξέτασης. Ως προς τη
διαδικασία της εξέτασης, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα εξής:
Όλοι οι συμμετέχοντες στην εξέταση θα πρέπει να έχουν συνδεθεί ΠΡΙΝ τις 09:00 που θα ξεκινήσει η διαδικασία ταυτοποίησης στις ηλεκτρονικές αίθουσες.
Προκειμένου να είναι έγκυρη η συμμετοχή ενός φοιτητή / μιας φοιτήτριας στην εξέταση, θα πρέπει να είναι ενεργή η κάμερα (και, όταν ζητηθεί, το μικρόφωνο) του υπολογιστή μέσω του οποίου συμμετέχει, καθ' όλη τη διάρκεια της εξέτασης. Απενεργοποίηση της κάμερας (ή άρνηση ενεργοποίησης του μικροφώνου όταν ζητηθεί) από τον φοιτητή / τη φοιτήτρια, συνιστά λόγο αποβολής από την εξέταση και μηδενισμού του γραπτού του / της.
Η εξ αποστάσεως γραπτή εξέταση θα γίνει μέσω ηλεκτρονικής φόρμας υποβολής ερωτημάτων (κουίζ), που θα κοινοποιηθεί σε κάθε αίθουσα αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ταυτοποίησης.
Κάθε κουιζ θα απαρτίζεται από ερωτήματα θα είναι πολλαπλής επιλογής (με θετική / αρνητική βαθμολόγηση των απαντήσεων). Μεταξύ των επιλογών θα υπάρχει ΜΟΝΟ ΜΙΑ ορθή απάντηση, την οποία θα πρέπει να επιλέξουν οι φοιτητές / φοιτήτριες.
Οι φοιτητές / φοιτήτριες θα πρέπει να δώσουν επίσης και χειρόγραφες τεκμηριώσεις για τις επιλογές τους στα ερωτήματα του κουίζ, με σαφή αρίθμηση των εξηγήσεων η οποία να παραπέμπει ευθέως στα εκάστοτε ερωτήματα του κουίζ.
Όλες οι σελίδες των χειρόγραφων απαντήσεων θα πρέπει να αναγράφουν τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο - ΑΜ) του φοιτητή / φοιτήτριας, και (στο τέλος, μετά την ολοκλήρωση του κουίζ) να σκαναριστούν ως εικόνες και να προστεθούν σε ένα ενιαίο αρχείο (πχ, MS WORD, PDF).
Το ΜΟΝΑΔΙΚΟ αρχείο με τις χειρόγραφες απαντήσεις των φοιτητών / φοιτητριών θα αναρτηθεί συγκεντρωτικά, μετά την ολοκλήρωση του κουίζ, στο τέλος της εξέτασης (θα δοθούν σχετικές οδηγίες κατά την έναρξη της εξέτασης).
10/06/2020:
Για τις ανάγκες της επικείμενης εξ αποστάσεως ΕΠΙ ΠΤΥΧΙΩ εξέτασης του ΜΥY302, η οποία είναι προγραμματισμένη για τις 8 Ιουλίου 2020 στις 18:00-21:00, δημιουργήθηκε στο MS TEAMS η πιστοποιημένη αίθουσα εξέτασης με τίτλο
"ΜΥΥ302 -- ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ". Ήδη έχουν προσκληθεί στη συγκεκριμένη αίθουσα οι φοιτητές / φοιτήτριες που:
(ι) εμφανίζονται στη λίστα φοιτητών/φοιτητριών προς εξέταση στο Ηλεκτρονικό Φοιτητολόγιο.
(ιι) έχουν ήδη ιδρυματικό λογαριασμό email (cs...@uoi.gr) και μπορούν να ταυτοποιηθούν (άρα και να συμμετάσχουν στην πιστοποιημένη αίθουσα εξέτασης).
Οι φοιτητές με τα εξής ΑΜ:
1424, 1485, 1538,
1640, 1937, 2088,
2092, 2123, 2232,
2251, 2357, 2412,
2444, 2450, 2527,
2531, 2536, 2540,
2551, 2555,
2618, 2621, 2685,
2759, 2763,
2859, 2907
παρ' ότι περιλαμβάνονται στη λίστα προς εξέταση φοιτητών του μαθήματος, δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστούν μέσω του ιδρυματικού τους λογαριασμού, και ως εκ τούτου δεν συμπεριλήφθηκαν στους συμμετέχοντες στην εξέταση. Αν πάντως κάποιος από αυτούς θεωρεί ότι θα έπρεπε να συμμετάσχει στην εξέταση, θα πρέπει να έρθει ΑΜΕΣΑ σε επικοινωνία με τον διδάσκοντα (στέλνοντας μήνυμα στο kontog@uoi.gr), προκειμένου να εξακριβωθεί ότι πράγματι δικαιούται να συμμετάσχει στην εξέταση και να συμπεριληφθεί στην πιστοποιημένη αίθουσα εξέτασης.
Η εξ αποστάσεως γραπτή εξέταση θα γίνει μέσω μιας ηλεκτρονικής φόρμας υποβολής ερωτημάτων. Τα ερωτήματα αυτά θα είναι πολλαπλής επιλογής (με θετική / αρνητική βαθμολόγηση των απαντήσεων), καθώς και ερωτήματα ανάπτυξης όπου θα δίνετε μια σύντομη απάντησή σας σε προκαθορισμένο χώρο.
5/12/2019:
Όλο το υλικό που αφορά τον χειρισμό αναδρομικών σχέσεων και τις γεννήτριες
συναρτήσεις είναι ήδη αναρτημένο στο Ημερολόγιο
του μαθήματος.
5/12/2019:
Η διάλεξη της Παρασκευής 6/12/2019 δε θα γίνει,
λόγω απόφασης του συλλόγου των φοιτητών για κατάληψη του ΤΜΗΥΠ τη
συγκεκριμένη ημέρα. Για την αναπλήρωση του συγκεκριμένου τριώρου, οι διαλέξεις της Τετάρτης για τις τρεις ημερομηνίες
11/12/2019, 18/12/2019
και 8/1/2020 θα είναι τρίωρες (18:00-21:00).
18/11/2019:
Για τους φοιτητές που ακόμη δεν έχουν δυνατότητα να προμηθευτούν το βιβλίο
του HUNTER, και ενόψει της επικείμενης προόδου, τα
κεφάλαια 1 και 2 (αγγλική έκδοση) θα διατίθενται προσωρινά
εδώ. Μετά
τη διεξαγωγή της προόδου το συγκεκριμένο υλικό θα αποσυρθεί από την
ιστοθεσία του μαθήματος.
25/10/2019:
Οι διαλέξεις της Τετάρτης για τις τρεις ημερομηνίες 30/10/2019, 6/11/2019
και 13/11/2019 θα είναι τρίωρες (18:00-21:00), έτσι ώστε να
αναπληρωθεί η τρίωρη διάλεξη της Παρασκευής 25/10 η οποία ακυρώθηκε λόγω των
φοιτητικών κινητοποιήσεων.
18/10/2019:
Οι φοιτητές του μαθήματος παρακαλούνται να κατεβάσουν ξανά το αρχείο με τις
λυμένες ασκήσεις κατηγορηματικής λογικής, λόγω κάποιων διορθώσεων που
έγιναν σε ορισμένες από αυτές.
02/10/2019:
Οι διαλέξεις του μαθήματος ξεκινούν σήμερα, στο ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ του ΤΜΗΥΠ.
[Γενικές Πληροφορίες][Περιγραφή][Ανακοινώσεις][Ημερολόγιο][Χρήσιμο Υλικό]
Διδακτική Εβδομάδα | Ημερομηνίες Διδασκαλίας | Ύλη Εβδομάδας |
Συνοδευτικό Υλικό![]() | |
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ |
ΥΛΙΚΟ () | |||
1η | 2-4/10 | Εισαγωγικά Κατηγορηματική Λογική -- Πρωτοβάθμιες Γλώσσες -- Μοντελοποίηση Ιδιοτήτων μέσω Πρωτοβάθμιων Γλωσσών |
Εισαγωγικές Διαφάνειες [ανάγνωση/εκτύπωση] |
ROSEN-8 / CH1.4-1.5 HUNTER / CH1 ΣημειώσειςΚατηγορηματικής Λογικής [ανάγνωση/εκτύπωση]
Ενδεικτικές Ασκήσεις |
2η | 9-11/10 |
Κατηγορηματική Λογική -- Αποτίμηση τύπων και ορισμός της αλήθειας του Tarski -- Νόμοι της ΚΛ και μετακινήσεις ποσοδεικτών |
Διαφάνειες Κατηγορηματικής Λογικής [ανάγνωση/εκτύπωση] |
|
3η | 16-18/10 |
Εισαγωγή στη Θεωρία Γραφημάτων -- Βασικές Έννοιες -- Βαθμοί & Λήμμα Χειραψίας |
Διαφάνειες Βασικές Έννοιες Γραφημάτων [ανάγνωση/εκτύπωση] |
ROSEN-8 / CH10
HUNTER / CH2
Σημειώσεις
Εισαγωγή στη Θεωρία Γραφημάτων |
4η | 23/10 |
Εισαγωγή στη Θεωρία Γραφημάτων --- Αναπαράσταση Γραφημάτων |
Διαφάνειες Αναπαράσταση-Μορφισμοί-Συνδεσιμότητα Γραφημάτων [ανάγνωση/εκτύπωση] |
|
5η | 30/10-1/11 |
Εισαγωγή στη Θεωρία Γραφημάτων -- Μορφισμοί -- Συνδεσιμότητα |
||
6η | 6-8/11 |
Εισαγωγή στη Θεωρία Γραφημάτων -- Κυκλώματα και Μονοκονδυλιές Euler |
Διαφάνειες Κυκλώματα/Μονοκονδυλίές Euler [ανάγνωση/εκτύπωση] |
|
7η | 13-15/11 |
Εισαγωγή στη Θεωρία Γραφημάτων -- Κύκλοι και Μονοπάτια Hamilton -- Επιπεδότητα Γραφημάτων |
Διαφάνειες Κύκλοι/Μονοπάτια Hamilton [ανάγνωση/εκτύπωση] Διαφάνειες |
|
8η | 20-22/11 |
ΠΡΟΟΔΟΣ:
20/11/2019, 18:00 - 20:00 @ ΑΜΦ-ΤΜΗΥΠ Αναδρομικοί Συλλογισμοί -- Αναδρομικές Σχέσεις & Αναδρομικά Ορισμένες Διακριτές Δομές -- Επίλυση Αναδρομικών Σχέσεων με Χαρακτηριστικό Πολυώνυμο |
Διαφάνειες Σχέσεις Αναδρομής -- Επίλυση Αναδρομικών Σχέσεων [ανάγνωση/εκτύπωση] |
ROSEN-8 / CH5.3-5.5, CH8.1-8.2-8.3 |
9η | 27-29/11 |
Αναδρομικοί Συλλογισμοί -- Αναδρομικοί Αλγόριθμοι και ανάλυσή τους
Γεννήτριες Συναρτήσεις |
Διαφάνειες
Διαφάνειες |
|
10η | 4-6/12 |
Γεννήτριες Συναρτήσεις -- Αξιοποίηση Γεννητριών για Επίλυση Αναδρομικών Σχέσεων -- Αξιοποίηση Γεννητριών στη Συνδυαστική |
Διαφάνειες Γεννήτριες και Συνδυαστική [ανάγνωση/εκτύπωση] |
Σημειώσεις Χειρισμός Γεννητριών [ανάγνωση/εκτύπωση] ROSEN-8/CH8.4 |
11η | 11-13/12 |
Εισαγωγή στη Θεωρία Αριθμών -- Αριθμητική Υπολοίπου -- Αλγόριθμοι για Στοιχειώδεις Πράξεις στην Αριθμητική Υπολοίπου |
Διαφάνειες Εισαγωγή στη Θεωρία Αριθμών [ανάγνωση/εκτύπωση] |
ROSEN-8 / CH4.1-4.5 |
12η | 18-20/12 |
Εισαγωγή στη Θεωρία Αριθμών -- Γραμμικά Συστήματα Ισοτιμιών -- Πράξεις με Μεγάλους Αριθμούς |
||
13η | 8-10/1 |
Εφαρμογές ΔΜ στην Πληροφορική -- Θεωρία Αριθμών και Κρυπτογραφία -- Μοτίβα στο DNA -- Ανάλυση Κοινωνικών Δικτύων |
Διαφάνειες Εφαρμογή Θεωρία Αριθμών στην Κρυπτογραφία [ανάγνωση/εκτύπωση] |
ROSEN-8 / CH4.6 |
---- | 15/1/2020 |
ΕΞΕΤΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: -- Ώρα: 09:00-12:00 -- Αίθουσα: Ι5 & Αμφιθέατρο Πληροφορικής -- Κλειστές Σημειώσεις -- ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ τυπολόγιο (τέσσερα φύλλα Α4), συρραμμένα και με το ονοματεπώνυμό σας σε κάθε σελίδα, όπου συμπληρώνετε ό,τι επιθυμείτε. |
[Γενικές Πληροφορίες][Περιγραφή][Ανακοινώσεις][Ημερολόγιο][Χρήσιμο Υλικό]
Τα βασικά εγχειρίδια του μαθήματος είναι:
Τα ακόλουθα βιβλία είναι επίσης πολύ χρήσιμες αναφορές για το μάθημα:
Ενδεικτικές Λύσεις Προόδων / Εξετάσεων (για αναφορά πιθανών λαθών παρακαλείστε να επικοινωνήσετε με τον διδάσκοντα):
[Γενικές Πληροφορίες][Περιγραφή][Ανακοινώσεις][Ημερολόγιο][Χρήσιμο Υλικό
Δημιουργία και συντήρηση σελίδας μαθήματος: Σπύρος Κοντογιάννης. Ημερομηνία τελευταίας αλλαγής: 07/09/2020. |